BRAMBORY

Léta 1565-1570 se stala mezníkem v jídelníčku národů starého kontinentu. V té době totiž španělští mořeplavci přivezli z Jižní Ameriky do Evropy první brambory.

Pravlastí brambor, stejně jako dalších lilkovitých rostlin (rajčat, lilku, paprik či tabáku), jsou horské svahy jihoamerických Kordiller, na nichž rostly jako plané rostliny. K nám přivezli první brambory mniši Františkáni zhruba v polovině 18. století. Zprvu byly brambory pěstovány v klášterních a šlechtických zahradách a servírovány na hostinách jako lahůdka, dochucené cukrem a skořicí.

Druhy brambor:
brambory s hladkou slupkou a lojovitou dužinou žluté či žlutobílé barvy, které mají protáhlý tvar (ledvinky, rohlíčky) a menší obsah škrobu. Jsou vhodné jako příloha a pro přípravu salátů.
brambory s drsnější slupkou a bílou dužinou jsou škrobovité, moučnaté a po uvaření se rozpadají. Tyto brambory jsou vhodné pro přípravu bramborového těsta, knedlíků a kaší.
červené brambory ty mají univerzální použití.

Kalorická a výživná hodnota ve 100g brambor
Energie: 250 kj
Bílkoviny: 1,3g
Sacharidy: 13,8g
Tuky: 0,2g
vitamin C: 6 mg
fosfor: 45 mg
hořčík: 25 mg.
Obsah živin se v bramborách od doby sklizně během skladování mění. Nejvíce vitamínu C obsahují čerstvé brambory, nejvíce živin pak ty nejstarší brambory.

Tipy a triky:
Když chcete mít smažené brambory uvnitř vláčné a přitom křupavé, smažte je nadvakrát. Nejprve zvolna, pak je odceďte, nechte odpočinout a před podáváním prudce dosmažíte.

Brambory na přípravu bramborového salátu vařte ve vodě s trochou octa, aby neztmavly a nerozvařily se. Nevařte je úplně do měkka, ale nechte je dojít v páře.